De Disneyfilm The Lion King uit 1994 kreeg een unieke adaptatie op Nintendo 8-bits systemen. Hoewel gebaseerd op de 16-bits versie, past het slechts een paar levels van dat spel direct aan, terwijl andere compleet nieuw zijn of gewoon gebaseerd op het algemene concept.
Spelers besturen de jonge leeuw Simba door negen levels (de NES-versie bevat alleen de eerste zes), waarvan de meeste side-scrolling platform-aangelegenheden zijn. Aan het begin van het spel, waar Simba een welp is, kan hij springen en brullen. Brullen verdooft sommige vijanden, bovenop ze springen verslaat ze. Welp Simba kan ook over de grond rollen, wat hem in staat stelt om sommige barrières te vernietigen. Vanaf level zeven (d.w.z. niet in de NES-versie) is Simba volwassen geworden en krijgt hij de mogelijkheid om vijanden met zijn poten te krabben om ze te verslaan, maar verliest hij het rollende vermogen. Vijanden die vernietigd of vermeden moeten worden zijn onder andere hagedissen, stekelvarkens (die verdoofd moeten worden om ze om te draaien omdat je er niet op kunt springen), insecten en spinnen. De hyena-handlangers van de film verschijnen ook en zijn moeilijker te vernietigen dan de meeste andere vijanden. De eindbaas in het spel is natuurlijk Simba’s oom Scar. Powerups die je kunt oppakken zijn insecteniconen die de gezondheid gedeeltelijk of volledig herstellen, one-ups en leeuweniconen die een savepoint in het level creëren.
Er is enige variatie op de standaard platforming: de stampede-scène van de film is nagemaakt in een level waarin Simba van bovenaf wordt gezien en automatisch naar rechts rent. Hij moet omhoog en omlaag worden bewogen om te voorkomen dat hij door waterbuffels wordt vertrapt. Een ander level is te zien in de standaard platforming-weergave, maar bestaat uit een aantal onderling verbonden kamers waarin hyena’s op Simba wachten. Hij moet ze verslaan voordat de ingang naar de volgende kamer opengaat. Door een speciaal bug-icoontje te pakken dat je in sommige levels vindt, activeer je de minigame “Bug Patrol”. In dit spel bestuurt de speler Pumbaa die bugs moet vangen die van bovenaf op het scherm worden gegooid, waarbij hij grote spinnen moet ontwijken. Als je genoeg bugs vangt, vallen er life- en continue-iconen.