Mortal Kombat herrijst en lijkt een voorbeeld te nemen aan Capcom en Street Fighter IV; het is teruggegaan naar zijn 2D-wortels. Namelijk, enkele van de meer gecompliceerde combo-praktijken van de 3D Kombats, zoals Deadly Alliance, zijn gestroomlijnd of volledig verwijderd. Naast het verwijderen van meer gecompliceerde combo-systemen waarbij vechtstijlen en wapens worden gewisseld, herschrijft deze nieuwe Mortal Kombat ook gedeeltelijk het verhaal van de franchise en begint opnieuw vanaf het begin.
Verhaal
Deze nieuwe Mortal Kombat herstart niet alleen de serie, het herstart ook de verhaallijn, door terug te gaan naar de originele toernooien van de eerste drie games, en in feite de Ultimate Mortal Kombat 3-line-up te herenigen om de verhalen van de eerste drie games op volgorde opnieuw te vertellen. Deze hervertelling van het verhaal valt in een verhaalmodus in de game, die specifieke personages in afzonderlijke hoofdstukken volgt om de vroege gebeurtenissen van de serie duidelijk te beschrijven. Spelers volgen de rollen van specifieke personages en hun verhaallijn door verschillende wedstrijden heen terwijl ze door het verhaal gaan. Gevechten zijn zowel relevant voor het plot als voor het algemene sparren tussen personages om geschillen op te lossen. Gevechten zijn zowel één-op-één als één-op-twee, vergelijkbaar met die geïntroduceerd in de originele game van de titel, met de uitzondering dat nu de personages van het team van twee tegenstanders on the fly in en uit de actie wisselen. Sommige originele verhaalelementen zijn ook herschreven en personages uit latere games in de serie hebben verhaallijnen in eerdere verhalen. Zo verschijnt er bijvoorbeeld een achtergrondverhaal voor Cyrax en Sektor tijdens het verhaal na het toernooi van de originele Mortal Kombat.
De personageslijst bestaat voornamelijk uit personages uit Ultimate Mortal Kombat 3, met enkele uitzonderingen. Zo verschijnt Quan Chi in deze nieuwe incarnatie en verscheen hij voor het eerst als vaste speler in de belangrijkste vechtserie in Mortal Kombat 4. Spelers kunnen verwachten de Cyber Ninjas in zowel menselijke als cyborgvorm te zien.
Modi
Deze Mortal Kombat-reboot bevat een veelvoud aan spelmodi, opties en variaties. Naast de Story-modus, die misschien wel de duidelijkste en meest directe vertelling van het verhaal in de geschiedenis van de franchise biedt, zijn er arcade-achtige modi die lijken op de standaard gameplay-opstelling van titels Mortal Kombat II en 3, en verschillende opties voor deze stijl. De Test Your Might-minigames keren terug met een enorme verzameling van verschillende evenementen in een Challenge Tower met 300 uitdagingen die spelers kunnen aanpakken. Uitdagingen variëren enorm van alleen aanvallen blokkeren, vechten met alleen speciale bewegingen, hordes zombies afweren en verschillende op maat gemaakte voor specifieke personages – bijvoorbeeld, een uitdaging laat spelers vechten als Johnny Cage en een filmregisseur om een filmset te verdedigen tegen Jax en Sonya.
Er is een Fight-menu met verschillende menu’s, waaronder tag-gevechten en verschillende minigames, waaronder een gokautomaat-achtig spel en het testen van de pure vaardigheid van een speler, in plaats van brute kracht. Er verschijnt een variatie op de Test Your Might-uitdagingen (samen met een terugkeer van de originele incarnatie) genaamd Test Your Strike, waarin spelers energie moeten opbouwen met het indrukken van knoppen en vervolgens een aanval moeten uitvoeren op een heel specifiek punt om een specifiek object te breken. Bijvoorbeeld, waar Test Your Might was om door een stapel planken of andere objecten te breken, is de nieuwe variatie en de specifieke timing om een intern object te breken, d.w.z. een anders gekleurde steen in een stapel andere stenen.
Vechten
De vechtengine van deze nieuwe Kombat werkt grotendeels als een hybride van Mortal Kombat II en 3. De afzonderlijke wapenspecifieke houdingen en vaardigheden van latere titels zoals Deadly Alliance zijn verwijderd. Combo’s worden nu uitgevoerd met snelle knopdrukken, vergelijkbaar met Mortal Kombat 3, maar dan zonder de run-knop. Alle gevechten vinden plaats op een 2D-side-scrollingvlak, net als de originele games in de serie, met kleine variaties. Sommige bewegingen, zoals Raidens torpedo, hebben bijvoorbeeld vaak een snel en dramatisch scheef camerastandpunt. Fatalities worden ook vanuit verschillende hoeken bekeken.
Zoals in andere moderne vechtspellen, zoals Street Fighter IV, is er een power bar onder aan het scherm voor elke speler. De balk heeft drie niveaus: het eerste niveau zorgt ervoor dat een standaard speciale beweging wordt versterkt, het tweede activeert een combo breaker en het derde activeert een krachtige nieuwe X-Ray aanval. Deze speciale, vaak verwoestende aanval eindigt in slow-motion, zwart-wit animatie, met gekleurde X-Ray cutaways die de spieren van de ontvanger laten draaien, bloed laten spuwen en botten laten verbrijzelen.
Multiplayer
Naast de vele spelmodi en uitdagingen, biedt Mortal Kombat een diverse selectie voor multiplayer gameplay, variërend van de klassieke één-op-één gevechten tot verschillende stijlen van Tag-modi. Er zijn ook offline 2-speler co-op en offline 4-speler Tag-modi. Daarnaast is er een robuuste online modus met de twee-speler co-op gameplay en een enorme Tournament-modus