De Wii U ( / ˌw iːˈj uː / ; WEE YOO ) is een videogameconsole voor thuisgebruik die door Nintendo is ontwikkeld als opvolger van de Wii . [ 6 ] Het werd eind 2012 uitgebracht, [ 7 ] en is de eerste videogameconsole van de achtste generatie [ 8 ] [ 9 ] en concurreerde met de Xbox One van Microsoft en de PlayStation 4 van Sony .
De Wii U is de eerste Nintendo-console die HD -graphics ondersteunt . De primaire controller van het systeem is de Wii U GamePad , die een ingebouwd touchscreen , een D-pad , analoge sticks en actieknoppen heeft. Het scherm kan worden gebruikt als aanvulling op het hoofdscherm of in ondersteunde games om het spel rechtstreeks op de GamePad te spelen . De Wii U Pro Controller kan in plaats daarvan worden gebruikt als een meer traditioneel alternatief. De Wii U is achterwaarts compatibel met Wii-software en -accessoires. Games kunnen elke combinatie van de GamePad, Wii Remote , Nunchuk , Balance Board of Nintendo’s Classic Controller of Wii U Pro Controller ondersteunen. Online functionaliteit gecentreerd rond het Nintendo Network- platform en Miiverse , een geïntegreerde sociale netwerkservice waarmee gebruikers content konden delen in gamespecifieke communities.
De kritische reacties op de Wii U waren gemengd. Het werd geprezen om zijn innovatieve GamePad-controller, verbeteringen aan de online functionaliteit ten opzichte van de Wii, achterwaartse compatibiliteit met Wii-software en -randapparatuur en de prijs. Het werd echter bekritiseerd om zijn gebruikersinterface en functionaliteit, en de korte batterijduur van de GamePad. [ 10 ] [ 11 ] De verkoopcijfers waren laag , voornamelijk toe te schrijven aan een zwakke line-up van lanceringsgames , beperkte ondersteuning door derden, [ 12 ] en slechte marketing, inclusief het gebrek aan onderscheid tussen de unieke functionaliteit van de GamePad en het feit dat het slechts een tabletapparaat voor de Wii was. [ 13 ] De productie van de Wii U eindigde op 31 januari 2017. [ 14 ] Op 3 maart 2017 bracht Nintendo zijn opvolger uit, de Nintendo Switch , die concepten behield en verfijnde die met de Wii U waren geïntroduceerd. [ 15 ] De meeste exclusieve games van de Wii U werden later geporteerd naar de Switch. [ 16 ]
Geschiedenis
Ontwikkeling
Het systeem werd voor het eerst bedacht in 2008 [ 17 ] nadat Nintendo verschillende beperkingen en uitdagingen met de Wii onderkende , zoals de perceptie van het grote publiek dat het systeem vooral bedoeld was voor een informeel publiek. [ 18 ] Met de Wii U wilde Nintendo de vaste gamers terugbrengen . [ 19 ] Game-ontwerper Shigeru Miyamoto gaf toe dat het gebrek aan HD en de beperkte netwerkinfrastructuur voor de Wii er ook toe bijdroegen dat het systeem in een aparte klasse werd beschouwd ten opzichte van de PlayStation 3 en Xbox 360 , de concurrenten van de Wii. [ 20 ] Het was duidelijk dat er een nieuwe console ontwikkeld zou moeten worden om aanzienlijke structurele veranderingen te kunnen doorvoeren, maar ideeën over welke richting de nieuwe console op moest, leidden tot veel debat binnen het bedrijf en het project begon meerdere keren helemaal opnieuw. [ 21 ] Het concept van een touchscreen dat in de controller is ingebouwd, werd oorspronkelijk geïnspireerd door het blauwe lampje op de Wii-schijfsleuf dat oplicht om nieuwe berichten aan te geven. [ 22 ] Miyamoto en zijn team wilden een klein scherm toevoegen om gamefeedback en statusberichten aan spelers te geven (vergelijkbaar met de VMU voor Sega ‘s Dreamcast ). Veel later in de ontwikkeling werd dit uitgebreid naar een volledig scherm dat het spel dat werd gespeeld in zijn geheel kon weergeven, een concept dat eerder in het project werd voorgesteld maar financieel niet haalbaar was. [ 22 ]
Publieke geruchten over de console begonnen in 2008 te verschijnen, met speculaties over een aanstaande revisie van de Wii die gepland stond voor 2011, bekend als de “Wii HD”, die high-definition video zou ondersteunen en een Blu-ray -drive zou hebben. [ 23 ] [ 24 ] Nintendo-president Satoru Iwata verklaarde later echter dat hij “geen significante reden” zag om HD in de Wii op te nemen en dat zo’n toevoeging beter geschikt zou zijn voor een opvolger. [ 25 ] Miyamoto gaf ook aan dat Nintendo geïnteresseerd was in het werken met HD-graphics, maar verduidelijkte dat het bedrijf zich primair richt op gameplay. [ 26 ] In oktober 2009 zei Miyamoto dat Nintendo geen concrete plannen had voor zijn volgende console, maar dacht dat het nieuwe systeem bewegingsbesturing zou blijven bieden en verwachtte ook dat de interface “compacter” en goedkoper zou zijn. [ 27 ] Iwata merkte ook op dat de opvolger van de Wii wellicht 3D-compatibel zou kunnen zijn, maar concludeerde dat de adoptiegraad van 3D-televisies eerst tot ten minste 30% zou moeten stijgen. [ 28 ] In 2010 merkte Reggie Fils-Aimé, president van Nintendo of America, op dat hij “er vertrouwen in had dat de Wii-home entertainmentconsole nog een heel lang leven voor zich had” en verklaarde dat er in de nabije toekomst geen opvolger zou worden gelanceerd. [ 29 ]
Na de presentatie op de E3 van 2010 onthulde Iwata aan de BBC dat Nintendo een nieuwe console zou gaan aankondigen zodra het “geen ideeën meer had met de huidige hardware en gebruikers geen zinvolle verrassingen meer kon bieden met de technologie”. [ 30 ] Later, tijdens een investeerdersvergadering, onthulde hij dat Nintendo “natuurlijk de volgende console na de Wii bestudeerde en ontwikkelde”, maar dat het tegelijkertijd zijn concepten geheim hield omdat het “echt belangrijk was voor [Nintendo’s] bedrijf om mensen positief te verrassen”. [ 31 ] Fils-Aimé verklaarde ook dat Nintendo’s volgende thuisconsole waarschijnlijk geen stereoscopisch 3D zou hebben , gebaseerd op de 3D-technologie waarmee Nintendo had geëxperimenteerd. [ 32 ]
In april 2011 gaf een niet-gecrediteerde bron aan dat Nintendo van plan was om een opvolger van de Wii te onthullen, bekend als “Project Café”, tijdens de presentatie op de E3 van 2011. [ 6 ] Café zou een high definition console zijn en ook achterwaarts compatibel zijn met Wii-software. [ 33 ] [ 34 ] [ 35 ] [ 36 ] Er waren ook tegenstrijdige berichten over de nieuwe controller van de console, waarbij berichten suggereerden dat het een tablet -achtig apparaat zou zijn met een ingebouwd touchscreen en de mogelijkheid om games rechtstreeks van de console naar het scherm te streamen, terwijl anderen meldden dat de controller vergelijkbaar zou zijn met de GameCube-controller en zou beschikken over twee analoge sticks, schouderknoppen en triggers. [ 37 ] [ 38 ] [ 39 ] [ 40 ]
Aankondiging
Het prototype van de Wii U GamePad dat oorspronkelijk op de E3 2011 werd getoond , werd destijds de “Nieuwe Controller” genoemd
Op 25 april 2011 bracht Nintendo een officiële verklaring uit waarin een systeem werd aangekondigd dat de Wii zou opvolgen en dat in 2012 zou worden uitgebracht, en dat er speelbare console-eenheden aanwezig zouden zijn op de E3 2011. [ 41 ] Tijdens een investeerdersconferentie verklaarde Iwata dat de opvolger van de Wii “iets nieuws zou bieden voor thuisspelsystemen.” [ 42 ] Hij bevestigde ook dat het apparaat niet in het fiscale jaar 2012 zou worden gelanceerd, wat betekent dat het na april 2012 zou verschijnen. [ 43 ] Begin juni bracht Nikkei een rapport uit waarin eerdere geruchten werden bevestigd dat de nieuwe console een controller zou hebben met een 6-inch touchscreen dat tabletachtige bediening van games zou bieden, evenals een oplaadbare batterij en camera. [ 44 ] Project Café werd officieel onthuld als de Wii U tijdens de persconferentie van Nintendo op de E3 2011 door de president van Nintendo of America, Reggie Fils-Aimé ; hij legde uit dat de Wii U “een systeem zou zijn waar we allemaal samen van zullen genieten, maar ook een die op maat voor jou is gemaakt”. [ 45 ] De geruchten over de tabletcontroller werden op dit moment ook getoond. Er werden geen first-party games voor de Wii U aangekondigd tijdens de presentatie, maar verschillende grote third-party studio’s kondigden games voor de Wii U aan in een vooraf opgenomen video, de mogelijkheid van een nieuwe Super Smash Bros.- game werd geplaagd en de toenmalige CEO van Electronic Arts, John Riccitiello, verscheen op het podium om de toekomstige plannen van het bedrijf voor producten op de Wii U te bespreken. Prototype hardware en een reeks technische demo’s waren beschikbaar voor aanwezigen, waarin gameplayconcepten en de technologische mogelijkheden van de console werden getoond, waaronder een grafische demo met het thema The Legend of Zelda en New Super Mario Bros. Mii . [ 46 ] [ 47 ] [ 48 ]
In de twee dagen na de onthulling van de Wii U daalde de aandelenkoers van Nintendo met bijna 10%, naar niveaus die we sinds 2006 niet meer hadden gezien. Sommige analisten waren sceptisch over de toevoeging van een touchscreen en maakten zich zorgen dat de controller minder betaalbaar en minder innovatief zou zijn dan de originele Wii-afstandsbediening. [ 49 ] Toen hem werd gevraagd of de Wii U stereografische 3D via 3D-televisies zou ondersteunen , zei Iwata dat dit “niet het gebied was waarop we ons richten.” [ 50 ] Op 26 januari 2012 kondigde Iwata aan dat de Wii U tegen het einde van het winkelseizoen van 2012 in alle belangrijke regio’s zou worden gelanceerd en dat de definitieve specificaties zouden worden onthuld op de E3 2012. [ 51 ] Hij verklaarde ook dat de console een uniform online systeem zou hebben, bekend als Nintendo Network , dat ondersteuning zou bieden voor gebruikersaccounts in plaats van het gebruik van vriendcodes. Nintendo Network zou ook het raamwerk bieden voor online multiplayer-interacties, add-on-content en online distributie van applicaties en videogames. [ 52 ] Iwata vermeldde dat de Wii U GamePad NFC zou ondersteunen , waardoor het systeem draadloos zou kunnen communiceren met beeldjes en kaarten. Het zou ook mogelijk maken dat microtransacties draadloos plaatsvinden met behulp van creditcards met NFC-ondersteuning. [ 51 ]
Op 13 september 2012 kondigde Nintendo aan dat de Wii U op 8 december 2012 in Japan zou worden gelanceerd. [ 53 ] Later die dag kondigde Nintendo aan dat de lanceringsdatum in Noord-Amerika 18 november 2012 zou zijn. [ 54 ] Nintendo of Europe en Nintendo Australia kondigden ook aan dat de Wii U op 30 november 2012 in beide regio’s zou worden uitgebracht. In een interview met GameSpot de volgende dag gaf Bill Trinen , Senior Product Marketing Manager bij Nintendo of America, toe dat Nintendo’s marketing vóór de lancering en presentaties van de Wii U zich te veel op de GamePad hadden gericht, in die mate dat sommige consumenten het apparaat aanzagen voor een accessoire voor de bestaande Wii in plaats van een onderdeel van een geheel nieuw platform. Trinen zorgde ervoor dat toekomstig promotiemateriaal voor de console, inclusief de verpakking, zowel de Wii U-console als de GamePad zou benadrukken. [ 55 ]
Uitgave
De Wii U werd oorspronkelijk uitgebracht in twee bundels: de Basic-bundel en de Deluxe (VS) / Premium (WW) -bundel. De Basic-bundel bevat een witte Wii U met 8 GB aan opslagruimte, een witte Wii U GamePad , stylus en een HDMI-kabel, terwijl de Deluxe (VS) / Premium (WW) een zwarte Wii U met 32 GB aan opslagruimte, een zwarte GamePad en stylus, een HDMI-kabel bevat en een Nintendo Network Premium- abonnement, de Nintendo Land- game (behalve Japan) en standaards voor de console en controller en de Sensor Bar (behalve Japan) toevoegt. [ 56 ] [ 57 ] De Wii U werd in Noord-Amerika gelanceerd met een prijs van US$ 299,99 voor de Basic Set en US$ 349,99 voor de Deluxe Set. Het systeem werd gelanceerd in Europa, Australië en Zuid-Afrika, waarbij de Europese prijzen door retailers werden vastgesteld. [ 58 ] [ 59 ] Het systeem dat in Japan werd gelanceerd kostte ¥ 26.250 voor de Basic Set en ¥ 31.500 voor de Premium Set.